EQT VII koopt toonaangevende aanbieder van mobiele filtratietechnologie Desotec van AAC

• EQT VII koopt het Belgische Desotec, een Europese marktleider op het gebied van mobiele industriële filtratietechnologie, van AAC Capital Partners
  • Desotec heeft een pioniersrol gespeeld in het ontwikkelen van de markt voor mobiele geactiveerde koolstoffilters en heeft de afgelopen tien jaar een sterke omzetgroei doorgemaakt
  • EQT VII zal Desotec ondersteunen bij de verdere groei en ontwikkeling, door verdere internationale uitbreiding en door het investeren in de commerciële organisatie

Het EQT VII fonds (“EQT VII”) heeft een overeenkomst gesloten over de acquisitie van Desotec (of “het bedrijf”) van Private Equity bedrijf AAC Capital Partners en andere minderheidsaandeelhouders.

Desotec is opgericht in 1990 en heeft een pioniersrol gespeeld in het ontwikkelen van de markt voor de purificatie van vloeistoffen en gassen door middel van mobiele geactiveerde koolstoffilters. Gedurende haar meer dan 25-jarig bestaan, heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot een Europese marktleider op dit gebied.

Desotec biedt een filtratietechnologie die bedrijven helpt op een oplossingsgerichte en flexibele manier de uitstoot van afvalstoffen te verminderen en te voldoen aan de milieuwetgeving.

Het bedrijf maakt gebruik van drie geavanceerde reactiveringsovens met een totale gecombineerde jaarlijkse capaciteit van ongeveer 12.400 ton. Daarnaast beschikt het bedrijf over een vloot van ongeveer 1.500 mobiele filters. In de afgelopen 10 jaar kwam de jaarlijkse omzetgroei uit op 16% en in 2016 genereerde Desotec een omzet van circa EUR 50 miljoen. Desotec heeft circa 110 medewerkers.

“Wij zijn verheugd met EQT als nieuwe eigenaar en kijken ernaar uit nauw samen te gaan werken. EQT’s industriële aanpak, wereldwijde aanwezigheid en brede netwerk zullen van grote waarde blijken voor Desotec in de volgende fase van groei. Wij geloven dat EQT’s ondernemende houding een belangrijke bijdrage zal leveren aan ons toekomstige succes”, aldus Desotec’s CEO Mario Hertegonne.

Kristiaan Nieuwenburg, Partner bij EQT Partners, Investment Advisor voor EQT VII, voegt toe: “Wij zijn onder de indruk van de kwaliteit van Desotec’s managementteam en activiteiten.  Het bedrijf heeft in de afgelopen tien jaar een leidende positie in de markt voor mobiele filtratie opgebouwd. Wij zien ernaar uit het managementteam te ondersteunen terwijl zij hun business uitbouwen naar nieuwe markten en doorgaan met investeren in groei en ontwikkeling.”

Marc Staal, Managing Partner bij AAC Capital, geeft aan: “Tijdens de periode waarin wij in Desotec geïnvesteerd waren, hebben wij de geografische aanwezigheid in West-Europa uitgebreid, wat heeft geresulteerd in een jaarlijkse groei van de EBITDA van 17,5%. Samen met Mario Hertegonne en zijn team hebben we een gefocuste marktstrategie geïmplementeerd, door innovatie nieuwe applicaties ontwikkeld en een derde geavanceerde reactiveringsoven geopend. Wij zijn ervan overtuigd dat Desotec ook met deze nieuwe eigenaar zal blijven floreren en wij wensen de onderneming en haar medewerkers alle succes in de toekomst.”

De transactie wordt naar verwachting in augustus 2017 afgerond. De partijen hebben afgesproken de transactiewaarde niet bekend te maken.

Contact:
Kristiaan Nieuwenburg, Partner bij EQT Partners, Investment Advisor voor EQT VII, +31 20 262 4001
EQT Press office, +46 8 506 55 334

Over EQT
EQT is een leidende investeringsmaatschappij met circa EUR 37 miljard aan beheerd vermogen verspreid over 24 fondsen. De EQT-fondsen zijn actief via portefeuillebedrijven in Europa, Azië en de VS, met een totale omzet van ruim EUR 19 miljard en hebben circa 110.000 medewerkers in dienst. EQT werkt samen met haar portefeuillebedrijven aan duurzame groei, operational excellence en marktleiderschap.

Meer informatie: www.eqtpartners.com

Over Desotec
Desotec is een toonaangevende Europese aanbieder van filtratietechnologie via een uniek en circulair serviceconcept. Het bedrijf heeft haar hoofdkantoor in Roeselare en heeft een pan-Europees platform opgezet met strategisch gesitueerde servicecentra in Spanje en Polen. Bij Desotec werken 110 medewerkers.

Meer informatie: www.desotec.com

Over AAC
Met kantoren in Amsterdam en Antwerpen is AAC een toonaangevende buy-outonderneming in het middensegment van de markt en heeft 31 management buy-outs op zijn naam staan, waarvan er 26 zijn gerealiseerd. AAC is actief op zoek naar investeringen in winstgevende, kasstroom genererende vennootschappen die gevestigd zijn in de Benelux. De omvang van de transacties die AAC doet, bedraagt doorgaans tussen €10 en €150 miljoen euro. AAC is een op groei gerichte investeerder en heeft vennootschappen zoals Verasol, Corilus, Lubbers Transport Group en Hobré Instruments in portefeuille.

Meer informatie: www.aaccapital.com

EQT logo